Tips

Op deze pagina kun je enkele tips vinden voor het voorkomen van een depressie. Als je een tijdje niet zo lekker in je vel zit en je moe bent, heb je snel de neiging thuis te blijven en rustig aan te doen. Juist het thuis blijven en het vermijden van contact met je vrienden en familie helpt niet bij het verminderen van je klachten. Hieronder enkele depressie tips op een rijtje.

Blijf in contact met anderen. Zoals ik net al schreef, heb je soms de neiging thuis te blijven en uitnodigingen af te slaan als je niet zo lekker in je vel zit. Op deze manier raak je in een sociaal isolement en zul je je alleen maar somberder gaan voelen. Blijf dan ook je vrienden en familie zien, doe leuke dingen en ga naar buiten. Dit kun je natuurlijk wat minder lang of minder vaak doen dan normaal, het belangrijkste is, is dat je het blijft doen.

Lichaamsbeweging is een goede manier om van je sombere gevoelens af te komen. Vooral met buiten sporten sla je eigenliljk twee vliegen in één klap. Je komt in de frisse buitenlucht, waardoor je lichaam onder andere vitamine D aanmaakt. Hiernaast maak je met sporten het stofje endorfine aan. Endorfine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd en het werkt pijnstillend en kalmerend.

Behoudt je slaappatroon. Als je moe bent en een beetje somber kun je de neiging hebben om langer te slapen en vroeg naar bed te gaan. Probeer dit juist niet te doen.

Doe dingen die je leuk vindt en waar je goed in bent. Ben je goed in tuinieren? Ga dan aan de slag in je eigen tuin of vraag of je de tuinen van vrienden mag opknappen / onderhouden. Door dingen te doen waar je goed in bent en waar je voldoening uit haalt, krijg je een goed gevoel over jezelf waardoor je sombere gevoelens minder woden.

Eet gezond en drink met mate. Het drinken van alcohol is met mate helemaal niet erg. Maar door alcohol te drinken, worden je emoties versterkt en als je al niet zo lekker in je vel zit, is dit dus niet zo verstandig. Wees dus voorzichtig met alcohol.

Online hulp via Internet Therapie